18.07.2016 » Музикантите, които споделиха албумите си в интернет
В последните години се появиха много платформи, които предлагат
стрийминг - услуга за споделяне на музика и видео. Много от музикантите
са критикували различните компании, предлагащи услугата, за прекалено
ниското заплащане, което получават. Смята се и че подобни услуги
намаляват продажбите на твърдите копия на албумите. В много от случаите обаче изпълнителите се отказват от позицията си и в крайна сметка позволяват музиката им да бъде стриймвана.
Певицата
Тейлър Суифт например преди две години публикува отворено писмо в
"Уолстрийт Джърнъл", в което обясни своето негодуване срещу стрийминг
платформите. "За ценните неща трябва да се плаща. Моето мнение е, че
музиката не трябва да е безплатна", каза тя.
Няколко месеца
по-късно, когато Суифт пуска албума "1989", тя го свали от "Спотифай", а
няколко дни по-късно премахна цялата си дискография от платформата.
Малко след това през 2015 г. тя отново го направи достъпен, но в "Епъл
мюзик", не преди да обвини платформата, че не плаща на артистите по
време на тримесечния безплатен тестов период.
Други подобни случаи - албумите "25" на Адел и "A Moon Shaped Pool" на
британската група "Рейдиохед" . И двата албума бяха качени в
платформата "Спотифай", която е най-честият обект на критики от
музиканти заради опцията да бъде ползвана напълно безплатно. Том Йорк,
вокалистът на британската група, веднъж нарича платформата "пръдня на
умиращ човек".
Групата "Дъ блек кийс" е изключително негативна
именно към "Спотифай", но последният й албум Turn blue (2015 г.) се
появи в "Тайдъл" и "Епъл мюзик", които нямат възможност за безплатно
ползване. Същото направи и рапърът Канйе Уест, чиято музика може да бъде
слушана единствено през платформата "Тайдъл", собственост на неговия
колега Джей Зи.
Изпълнителят Бек казва, че макар и стриймингът да
е неизбежен, средствата, които получава от "Спотифай" не достигат дори
да плати на музикантите, с които свири. "Тази система не работи", смята
той.
Най-големите музиканти се стремят да продадат повече бройки
от физическите копия на албумите си, като се въздържат от стрийминг.
Групата "Туул" не е допуснала нито един от албумите й да бъде качен в
стрийминг сайт. Фронтменът й Мейнард Джеймс Кийнан обяснява, че със
слушането на дигитални копия се губи връзката на слушателя с материалния
диск. Албумите на "Бийтълс" също не са достъпни в нито една от
стрийминг платформите. dnevnik.bg