Излезе новият брой на
академичното списание „Българска
етнология“, което има силно русенско
присъствие. Съставител на научното
издание (кн. 2 за 2016 г.) е проф. Николай
Ненов, съвместно с доц. Николай Вуков
от Института за етнология и фолклористика
с Етнографски музей към БАН. Темата на
списанието - „Етнология на града“, е
емблематична за работата на русенските
етнолози, макар у нас не са много тези,
които се интересуват от нея – това
отбелязва в предговора „За изследователските
полета на градската етнология“ Николай
Ненов.
„Чикаго – българският град“ – поглед
отвън и отвътре“ е текст на д-р Диляна
Иванова, русенска изследователка, която
живее и работи в Чикаго. Това е първият
системен етноложки анализ на най-голямата
българска общност в Северна Америка,
който очертава културната топография
и мигрантските социални мрежи. Въпросите
на глобализацията и постмодерните
граници на общността, динамичното
отношение между миграция и мобилност,
етническата икономика – тези актуални
теми показват мястото на българите в
обществения живот на „имигрантската
столица” Чикаго, както и нейната вътрешна
динамика.
Искра Тодорова, етнограф в Къщата на
Калиопа, представя проучванията на
Асоциация „Онгъл“ в Самоков от последното
десетилетие. Текстът й отваря темата
за конструирането на градските празници
в близкото минало. Пречупени през
призмата на спомена, разказите за
празниците на града описват промените,
които настъпват в тяхната структура, а
и у носителите им, с което рефлектират
върху образа на града.
В академичното издание е публикувана
и рецензия на доц. Даниела Колева от
Софийския университет за книгата
„Страдание и спасение. Паметта на
еврейските общности в Русе, Шумен и
Варна“, излязла от печат през 2015 г.
като резултат от успешния проект на
сдружение „Европейски пространства
21“. Според авторката, „Сборникът се
намесва деликатно, но авторитетно и
конструктивно в дебата за спасението
на българските евреи… , членовете
на еврейската общност тук най-сетне са
субекти на историята, те говорят и
действат, свидетелстват и изразяват
позиция. Така пред нас е един от малкото
(все още) случаи, когато „българските
евреи“ имат лица и гласове.“
Останалите текстове в списанието също
са изкушаващи сетивата на проучвателите,
защото изследванията по градска етнология
и публикуването на колекции от интервюта
дават възможност за реализация на
такава етноложка оптика, която интегративно
съчетава „описание“ и „самоописание“
през погледите на конкретните носители
на местната културна памет. АРЕНА
|