Събота, 20 Април 2024
  • Арена Радио
  • Новини
  • НА АРЕНАТА
  • Програмата
    Online radio Arena
    Изтегли Winamp


  • Главно меню
  • Онлайн TV (Начало)
    За нас
    Нашите продукти
    Контакти
    Да правим филм в Русе
    Арт
    Реклама
    Връзки
    Приятели

    всички новини  »
    Изпрати своята новина  »
    RSS новини
    04.12.2017  » Кое е възвишението от Възвишение
    Местността Джемински камък до Пирдоп

    © Симон Варсано, "Възвишение"

    Местността Джемински камък до Пирдоп

    Близо 95 хиляди души са гледали "Възвишение" - екранизацията по романа на Милен Русков, от премиерата му на 10 ноември, сочи боксофисът към 26 ноември на сайта на Националния филмов център. Само за три седмици филмът на Виктор Божинов почти застигна най-гледаното българско заглавие за годината - "Бензин" на Асен Блатечки (99 хил. зрители към 26.11) и със сигурност ще се нареди сред най-гледаните филми на новото българско кино.

    И заслужено - "Възвишение" е една от най-амбициозните му продукции, от адаптацията на сложната книга на Милен Русков през епохата, големия и звезден актьорски състав и снимките на открито през четирите годишни сезона. Приключенията на главните герои Гичо и Асенчо са заснети почти там, където се случват действително, и почти хронологично - в рамките на година по баирите на Стара планина. Някои от сцените във филма разкриват гледки на спираща дъха красота. С любезната помощ на оператора на продукцията Антон Бакарски "Дневник" предлага кратък пътеводител къде (и как) е заснето "Възвишение".


    Местността Джемински камък до Пирдоп

    © Симон Варсано, "Възвишение"

    Местността Джемински камък до Пирдоп

    Възвишение-то

    На първо място е буквалното "възвишение" - скалистият хълм, на който е снимана епичната 18-минутна финална сцена на филма. Това е връх Джемински камък близо до Пирдоп (42°44'29.3"N 24°14'05.6"E) над гара Антон. Той се вижда и от Подбалканския път. Именно така го забелязва режисьорът Виктор Божинов, който един ден предприема експедиция дотам заедно с оператора и продуцента Иван Дойков и се оказва късметлия. "Според описанието в романа трябваше да е място в подножието на Балкана, където се вижда път за бягство, но е голо, да има скали, зад които героите да се скрият, и същевременно на 360 градуса наоколо да не се виждат следи от цивилизация", разказа Антон Бакарски.


    Кое е възвишението от

    © Симон Варсано, "Възвишение"

    Пеш дотам е 40-минути до час изкачване от гара Антон. Екипът обаче трябва да намери как да стигне дотам със снимачната техника. Мястото се намира в началото на Националния парк "Централен Балкан" и осветлението, реквизитът, камерите са качвани с коне и помощта на местните хора. Актьорите пък ходят по 20 минути всяка сутрин от последното място, до което стига автомобил. "Беше много приятна разходка по изгрев", спомня си операторът, макар и времето в началото на ноември да не е най-спокойното. Всъщност в една от нощите вятърът отвява палатките, покриващи техниката, на няколкостотин метра, а охраната търси подслон в съседната гора. А сцената е снимана цели 10 дни, понякога и сред прехвърчащи снежинки. Времето на върха се мени много бързо и заслугата за дните да изглеждат като минути е и на колориста Тодор Тодоров.

    Иначе местността Джемински камък е много красива и подходяща за туризъм. Наблизо се намира Еленската базилика и каньоните на реките Китница и Еленска, които водят и до водопадите Джемински скок и Казаните.


    Край Беклемето - кадър от филма

    © Симон Варсано, "Възвишение"

    Край Беклемето - кадър от филма

    Беклемето

    е вероятно едно от по-добрите места, на които човек може да получи запек. Сцената, в която Асенчо забавя мисията заради неразумната си диета, е заснета, където Милен Русков я е заложил - на върлия старопланински проход Беклемето. Точното място, което се вижда в 360-градусова панорама във филма, е на километър и половина от асфалтовия път на запад по билото (42°47'00.3"N 24°35'21.9"E). Дотам има и туристическа маркировка (изтрита в постпродукцията), а паметникът "на руските и съветските освободители" на върха на прохода не се вижда.


    Стопкадър от филма. Над село Бабинци - най-магичното място според оператора на филма Антон Бакарски

    © Симон Варсано, "Възвишение"

    Стопкадър от филма. Над село Бабинци - най-магичното място според оператора на филма Антон Бакарски

    Любя, любиш, люби...

    Мястото, на което Гичо и Асенчо се ограмотяват с "Рибния буквар" и "Горски пътник" на Раковски, е сред любимите на оператора Антон Бакарски. Върхът се намира на около километър-два от тетевенското село Бабинци (42°57'01.0"N 24°16'37.7"E). "Толкова е красиво, че изглежда нереално - като 3D. Има шест-седем ката планини. Няма да забравя как намерихме това място - в последната къща на селото, което, мисля, е помашко, се заговорихме с една баба. Разказахме й какво правим, естествено й беше много любопитно какви сме градски хора с джипове. Като се върнахме два часа по-късно, ни чакаше с питка с овче мляко и сирене. Няма да забравя и първия път, когато отидохме на локацията с целия екип сутринта по изгрев, с ясното небе и ниското слънце. Поне 20 минути прекарахме в пълна тишина, всеки снимаше с фотоапарат или телефон."

    Кое е възвишението от

    © Симон Варсано, "Възвишение"

    Манастирската магерница в която в началото виждаме четата, както и повечето интериори във филма, са декори. При това "на гениален принцип, подобен на лего", са построени от почти едни и същи части от художника на филма Росица Бакева. Ако човек се вгледа добре, е възможно да ги разпознае в различните сцени - в хана или пък по хорските къщи. Изключение прави сцената с предполагаемия Васил Левски, както и увеселението у дома на българските чорбаджии (Захари Бахаров и Юлиян Вергов), където актьорите пият какао - "немското кайве". Тя е заснета в къщата музей на търговеца Никола Райков в Трявна, строена в средата на XIX в., и според туристическия сайт на града комбинира най-доброто от тревненската възрожденска архитектура с "алафранга" ниши в стаите и чардака. Тя е била една от първите с легло и други мебели от градски тип в града.

    dnevnik.bg

    «  Обратно към всички текстове


  • АНКЕТА
  • НА АРЕНАТА



  • всички интервюта  »