Очакваната с
нетърпение световна премиера на най-новия филм на Стефан Командарев
"Посоки" в Кан в престижната програма "Особен поглед" премина при
огромен интерес и бе изпратена с бурни аплодисменти. Реакциите на
акредитираните журналисти, уважили първите две прожекции на филма в зала
"Дебюси", бяха изцяло в негова полза, тъй като според тях той показва
истината за живота в една малко позната страна с искреност и
достойнство.
С топли думи главният програматор на фестивал в
Кан и негов директор Тиери Фремо, на когото в крайна сметка се дължи
окончателното решение за селекцията на "Посоки" в Кан представи поименно
членовете на многобройния български екип и подчерта, че независимо от
дългото си отсъствие от фестивала България достойно се е завърнала в
него.
От сцената на "Дебюси" Стефан Командарев се обърна към
публиката с думите: "Започнах да работя по този проект след като
шофьорът на такси, в което се возех, се пошегува, че днес в България са останали само оптимистите, тъй като песимистите и реалистите вече са я напуснали.
Този филм е доста различен от това, което съм правил досега и ме
отвежда в нова посока." Поканен от Тиери Фремо да каже нещо на български
език Командарев се обърна към залата: "Направих този филм и заради
двете ми деца и тяхното бъдеще в България" и изтръгна още горещи
аплодисменти от присъстващите сънародници.
По време на
традиционната фотосесия на екипа на всеки филми акьорите Иван Бърнев,
Ирини Жамбонас, Добрин Досев, Борислава Стратиева, Димитър Баненкин и
Стефан Денолюбов бяха изпратени с овации от фотографите, които харесаха приятното им излъчване и непринуденото им поведение.
От своя страна, в специално подготвено от организаторите на фестивала
интервю Стефан Командарев, на отличен френски език, той уточни, че във
всяка една от историите на филма можем да открием частица оптимизъм и
хуманизъм. Иван Бърнев допълни: "Щастливи сме, че "Посоки" се състезава
именно в "Особен поглед", това е признание, че филмът ни не е
обикновен".
Съсценаристът Симеон Венциславов бе похвален за
оригиналността на драматургическата структура, даваща възможност да се
покажат различни страни от съвременния живот на хората в България, а
също и за качеството на диалога. Специално бе отбелязана и работата на
оператора Веселин Христов, чиято камерата не спира да се движи в кадър и
активно допринася за "дишането" на шестте лични истории на филма.
Впечатление
направи и прецизната работа на монтажистката Нина Алтъпърмакова, също
присъстваща в Кан, чийто прецизен поглед подпомага подчертаването на
тънки детайли в силните изпълнения на всички актьори, към който се
числят и Васил Василев – Зуека, Асен Блатечки, Васил Банов, Троян Гугов,
Добрин Досев, Герасим Георгиев – Геро и други.
В Кан бързо се наложи мнението, че въпреки суровостта си "Посоки" носи оптимизъм.
Внушението на авторите, че България има нужда от "ново, по-добро сърце"
и че от всички нас зависи да й помогнем да го намери бе възприето
напълно адекватно от международната публика.
Филмът, който е
подкрепен от българския Филмов център като "нискобюджетен" и който по
време на финансирането си успя да привлече копродуценти от Германия и
Македония и в последствие бе подкрепен и от "Евроимаж", доказа, че
българското кино може да пробива по света. Важното е да сменим "сърцето"
и на финансиращата система, така че да тя наистина да стимулира, както
мажориталните, така и миноритарните коопродукции с българско участие и
да подава ръка на младите ни таланти.
Както каза самият Тиери Фремо, в близко бъдеще Кан очаква "още повече България".