Сряда, 12 Август 2026
  • Арена Радио
  • Новини
  • НА АРЕНАТА
  • Програмата
    Online radio Arena
    Изтегли Winamp


  • Главно меню
  • Онлайн TV (Начало)
    За нас
    Нашите продукти
    Контакти
    Да правим филм в Русе
    Арт
    Реклама
    Връзки
    Приятели

    всички новини  »
    Изпрати своята новина  »
    RSS новини
    12.08.2026  » Как кето диетата се отразява на психични разстройства

    Когато като тийнейджърка Джулиан Армихо започнала да изпитва тежки промени в настроението, първоначално лекарите поставили диагноза депресия. По-късно, след редуващи се депресивни и маниакални епизоди, било установено, че страда от тежко биполярно разстройство.

    / iStock photos/Getty images

    Въпреки лечението с антидепресант и антиконвулсант симптомите продължавали. След като медикаментите започнали да потискат настроението и концентрацията ѝ, 39-годишната медицинска сестра и докторант от Мичиган решила да опита кетогенна диета, която от десетилетия се използва за лечение на епилепсия, пише National Geographic.

    „Още през първите две седмици усетих разлика. Вместо постоянни крайности в настроението започнах да изпитвам нормални емоционални колебания“, разказва Армихо.

    Все повече учени изследват връзката между мозъчния метаболизъм и психичните заболявания. Според психиатъра Шебани Сети от Станфордския университет при заболявания като биполярно разстройство, шизофрения и болестта на Алцхаймер мозъкът постепенно губи способността си да използва ефективно глюкозата. При кетогенната диета организмът започва да използва мазнините и кетоните като алтернативен енергиен източник.

    Сети е сред учените, развиващи новото направление „метаболитна психиатрия“. Нейно проучване, публикувано през май, показва, че след едномесечна кетогенна диета пациенти с биполярно разстройство и шизофрения са отчели подобрение както на депресивните симптоми, така и на когнитивните си способности. По-ранни пилотни изследвания също сочат намаляване на психиатричните симптоми.

    Резултатите обаче не са еднозначни. Малко клинично изпитване, публикувано през февруари, установява само ограничено подобрение при хора с депресия. Затова много психиатри все още не препоръчват кетогенната диета като стандартно лечение, въпреки че в момента се провеждат десетки нови клинични изследвания.

    Освен кетогенната диета учените проучват и други подходи, които влияят върху мозъчния метаболизъм, включително лекарства за диабет, периодично гладуване, физическа активност и промени в чревния микробиом.

    Специалистите подчертават, че кетогенната диета не е универсално лечение и трябва да се прилага под лекарско наблюдение. Армихо успяла постепенно да спре едно от лекарствата си, но подчертава, че поддържането на психичното ѝ здраве изисква и контрол върху стреса, достатъчно сън и активен социален живот.

    „Това не е лечение. Всеки ден трябва да внимавам какво ям, да ограничавам стреса и да се грижа за себе си, за да запазя спокойствието, което толкова трудно постигнах“, казва тя.

    АРЕНА
    «  Обратно към всички текстове


  • АНКЕТА
  • НА АРЕНАТА



  • всички интервюта  »