Витрината с мартеници
дарена от Мариянка де Монтис от Франция
бе обновена за поредна година в Регионален
исторически музей в Русе. Тазгодишната
визия бе представена от етноложките
Десислава Тихолова и Искра Тодорова.
Мартеницата се осмисля
като единство на противоположности,
изразено със средствата на фолклорната
еротика. Усуканият червено-бял конец
символизира акта на сливане и очакваното
ново начало. В този смисъл мартеницата
е един от основните еротични знаци в
българския фолклор.
Пискюлите й са уподобени
на мъж и жена, наречени Пижо и Пенда
(диалектни форми, назоваващи полови
белези) с идеята за очакваното след
сливането на мъжа и жената плодородие.
По тази причина мартеницата присъства
в иконописната тема „Благовещение”
като знак за спасителното зачатие.
Множество фолклорни
разкази представят и битието на Адам и
Ева, изобразени като първата съпружеска
двойка, породила човечеството. В нашето
съвремие устойчиво присъстват образите
на Иванчо и Марийка, любима двойка във
фолклора на цяла Южна Европа. Техните
имена се свързват с лечебни растения с
упойващи свойства, използвани и като
средство за усилване на мъжката
потентност.
Иван да Маря е име, с
което се назовава билка с халюциногенно
действие, известна в българския фолклор
като Комунига, Засмян ерген, Умразниче.
Мария и Хуан при
латиноезичните народи дават име на
растението марихуана (вид коноп), чиито
семена са използвани и като лечебно
средство, и като виагра.
Обновената витрина с
мартеници се намира във фоайето на
Историческия музей на пл. „Ал. Батенберг“
3. АРЕНА
|