По повод 90-годишнината от рождението на легендарния
актьор издателство Книгомания и журналистът Георги Тошев подготви биографичното
издание „Наум Шопов. Бележки от един живот”, което излезе в рамките на
популярната поредица „Любимци на публиката”. Макар и черно-бяла като
полиграфия, книгата с подбрани биографични фрагменти с изповеди, спомени и
размисли показва наситената, богата душевност и разноликата същност на един от
най-успешните артисти в историята на българското кино и театър.
Участвал е в
над 70 театрални постановки, има над 60 роли в българското кино. Неговата
90-годишнина ще бъде почетена и с прожекции на филма „Личен разговор”, чийто
автор отново е Георги Тошев, заснет през 2010 г. Освен че показва последните
месеци на актьора, по-важно е, че запечатва сбъдването на една негова мечта:
Наум Шопов от юношеските си години е почитател на джаз музиката; последният
концерт на живо, който успява да посети, е този на Дюк Елингтън Оркестра по
време на гостуването им в Пловдив.
Наум Шопов е една от най-загадъчните публични личности в
страната, не обича да говори за себе си и не дава интервюта. Отказва поканата
на Георги Тошев да запише неговите спомени. Но преди десетилетие, на прага на
своите 80 години и изправял се вече веднъж пред смъртта, актьорът узрява за
тази идея и чрез Кольо Карамфилов се свързва отново с журналиста с думите:
„Време е! По-добре е аз да го разкажа, а не след време, когато ме няма, други
да го преразказват с лъжи!“. Всички тези текстове-фрагменти, включени в „Наум
Шопов. Бележки от един живот” са буквално последните размисли и послания,
записани в болничната стая.
Макар през 2010 г. да излиза по случай 80-годишния юбилей
на актьора луксозното албумно издание с твърди корици, новата книга Георги
Тошев допълва с последния си разговор с актьора от болничната му стая, с
фрагменти от недовършената пиеса „Билборд” на дъщеря му Лиза Шопова (актриса,
драматург и режисьор), вдъхновена от баща й, и със спомен от Асен Мутафчиев
(актьор и внук на Наум Шопов). Особено ценно в книгата по случай 90-годишнината
от рождението на актьора е преводът на текст от руски критик със заглавие „Наум
– между Габен и Оливие”, публикуван в том от поредицата „Актьори на световното
кино”, която се разпространява в бившия СССР в периода 1964–1980 г. АРЕНА
|