Събота, 27 Април 2024
  • Арена Радио
  • Новини
  • Новини
  • Програмата
    Online radio Arena
    Изтегли Winamp


  • Главно меню
  • Онлайн TV (Начало)
    За нас
    Нашите продукти
    Контакти
    Да правим филм в Русе
    Арт
    Реклама
    Връзки
    Приятели

    всички новини  »
    Изпрати своята новина  »
    RSS новини
    11.09.2023  » Забранени филми на Бинка Желязкова с панорама в Лондон 100 години след рождението ѝ


    Киното на Бинка Желязкова (1923-2011) постепенно привлича ново поколение зрители, и то не само в България. Панорамата Hidden Figures: The Films of Binka Zhelyazkova съвпада със 100-годишнината от рождението ѝ и ще представи три филма този месец в центъра "Барбикан" в Лондон: "Привързаният балон" (13 септември), "А бяхме млади" (17 септември), "Басейнът" (27 септември). За почти всеки зрител, независимо колко запознат с българското кино, това ще е най-вероятно първа среща с тези филми, рядко показвани и у нас. Информацията е на capital.bg

    Селектираните заглавия са ключови за различни етапи от кариерата на Бинка Желязкова, минала в продължителни схватки с цензурата на Политбюро. Това понякога забавя разпространението на филмите ѝ буквално с десетилетия, а този отложен ефект продължава да е фактор и до днес.

    Въпреки че е първият филм, който нескрито включва комунистическите идеали в сюжета си, "Животът си тече тихо", режисиран съвместно с Христо Ганев, все пак е спрян през 1957 г. Причината: "хвърля клевета" върху партизанското движение. Драмата разкрива предаването на тези идеали от тогавашната власт и е показан (и награден от Съюза на филмовите дейци) повече от три десетилетия по-късно, през 1988 г.

    Димитър Буйнозов и Румяна Карабелова в "А бяхме млади..." (1961)

    Забраната на създавания с години "Привързаният балон" (1967) по сценарий на Йордан Радичков идва след няколко прожекции и обхваща и още няколко филма, които излизат по същото време - "Прокурорът" на Любомир Шарланджиев, "Понеделник сутрин" на Ирина Акташева и Христо Писков (обстоятелствата около него бяха синтезирани в документалния филм "Мълчание с достойнство" на Адела Пеева от 2020 г.), "Завръщане" на Лара Бояджиева.

    В цитираното в книгата "Невъзможната свобода: идеологическата цензура в българското игрално кино 1948-1989" на Деян Статулов заседание на Дирекционния съвет към Българска кинематография "Привързаният балон" е определен като "грешно произведение на нашето социалистическо изкуство", което "окарикатурява българския селянин". Парадоксално, филмът е изпратен по форуми извън страната, участва на Expo 67 в Монреал, както и на фестивала във Венеция.

    Той отново достига до кината у нас едва през 1989 г. През последните години "Привързаният балон" имаше няколко прожекции в София - като част от ретроспективните събития в памет на Йордан Радичков. През 2021 г. беше представено реставрирано копие на филма в рамките на "София филм фест".

    Цензурирани са и документалните "Лице и опако", който разказва за женския затвор в Сливен, и "Нани-на", огледална история за децата на затворничките, и двата от 1982 г.

    За разликата от другите две заглавия, "Басейнът" от 1977 г., един от малкото цветни филми на Желязкова, успява да стигне до по-широка аудитория и институционално признание.

    В търсене на Бинка Желязкова

    Куратори на програмата в "Барбикан" са кинокритичката Савина Петкова и документалистката Теодосия Добриянова, които живеят в Лондон. И двете са открили киното на Желязкова през последните години. До голяма степен интересът им показва колко актуални могат да бъдат филмите ѝ и за младото поколение в момента.

    "Моят първи, но и неосъзнат досег с Бинка Желязкова беше в детството ми през през речника на моя баща, който често използва култови фрази от "Привързаният балон" като "мамка му и прасе" и "лебеди мои". Истинското гмуркане обаче беше по време на бакалавъра ми по кинознание в King's College", разказва Теодосия. Липсата на акцент върху източноевропейските режисьори я кара да задълбае повече в тази посока и в дисертацията си тя изследва сюрреалистичните мотиви и магическия реализъм в източноевропейското кино в годините след сталинизма (1924-1956). Това я води към "Привързаният балон".

    Според Добриянова в средата на 60-те българското кино се отличава с много богата фантазия. "То може да не носи известни етикети като "чешката нова вълна" или пък "югославската черна вълна", но вълна е имало и Бинка Желязкова е била на гребена ѝ." Опира се на определението poetic cinema в книгата The Bulgarian Cinema (1986) на американския автор Роналд Холоуей.

    Георги Парцалев в "Привързаният балон" (1967)

    Според Добриянова кинематографичният език в този период прави впечатление и днес. "Например сатирата и спиращите дъха кадри в "Привързаният балон", любовната история и темата за младостта, пропиляна в следване на една идеология в "А бяхме млади", има сцени, в които режисьорите от френската нова вълна биха завидели на монтажа. Или пък феминистките теми на "Басейнът", където виждаме таланта на Янина Кашева и красотата на София, запечатана през обектива на Ивайло Тренчев".

    Двете виждат филмите на Желязкова като разбираеми и без зрителите да познават времето и обстоятелствата, в които са създадени. "Но все пак кино без контекст няма, така че това, на което можем да се надяваме, е, че трите филма, с които ще се срещнат зрителите в Лондон, ще провокират по-задълбочен интерес както към историята и политическата обстановка, така и към киното ни като цяло", казва Добриянова.

    От Солун, през Берлин до Лондон

    Савина Петкова се запалва по киното на Желязкова покрай проучванията на Теодосия. "И първата ми мисъл беше: защо не е по-известна.

    Съответно тя превръща популяризирането ѝ в лична мисия. Петкова пише за нея в англоезични кино издания, представя филмите на Желязкова по време на ретроспектива на международния фестивал в Солун през 2021 г., води и дискусии около прожекции в киното Arsenal в Берлин, където миналата година Желязкова е една от 13-те селектирани режисьорки в програмата Women Make Films. В Берлин Петкова гледа за първи път "Басейнът" на пристигнало от София в метални контейнери копие на лента, а този случай затвърждава ироничната линия тя да навлиза в киното на Желязкова извън страната. "Мисля, че това говори много за достъпността на филмите ѝ в България за по-широк кръг от хора като мен, които не са се интересували кой знае колко от авторско кино, преди да станат на 20-25 години."

    Янина Кашева в "Басейнът" (1977)

    На тези събития Петкова вижда колко много любопитство има към тези филми: "В Берлин бяха дошли програматори, куратори и историци, които след всяка прожекция чакаха да се съберем пред киното, за да обсъдим филмите."

    За тези участия, както и прожекциите в Лондон, основна роля има Росен Спасов от Българската национална филмотека. Когато започват да обсъждат възможности за събитие в Лондон, "Барбикан" е първият им избор, тъй като Теодосия работи с центъра като част от екипа на New East Cinema - платформа за прожекции и дискусии около източноевропейското кино в Лондон. "От центъра се заинтригуваха веднага и Алекс Дейвидсън, кино кураторът на "Барбикан", сподели, че отдавна е искал да гледа филми на Желязкова, но досега не е имал тази възможност. А когато вече видя самите филми, нямаше никаква нужда да обсъждаме защо е важно те да бъдат показани", казва Теодосия.

    Повече на barbican.org.uk/whats-on/.

    АРЕНА

    «  Обратно към новините



  • АНКЕТА
  • НА АРЕНАТА



  • всички интервюта  »